På tide å bytte jobb?

Sitter du og lurer på om du skal bytte jobb? Vel, du er absolutt ikke alene. Det er blitt svært vanlig å bytte jobb, og tiden da gullklokka etter 25 års lang og tro tjeneste var et mål er definitivt over.

Men hvorfor ønsker du egentlig å bytte? Er det fordi gresset er grønnere på den andre siden av gjerdet, er det fordi du er lei av det du holder på med, ønsker høyere lønn, misliker sjefen din, ønsker du å realisere en drøm du aldri har fulgt, eller er du lei av kundene som til stadighet forstyrrer deg i jobben?

Bytte – til hva?

Før du i det hele tatt vurderer å bytte jobb bør du ta en lang samtale med deg selv. Sentrale spørsmål som «hva vil jeg?», «hvor vil jeg?» og – ikke minst – «hvordan skal jeg komme meg dit?» er viktig å kartlegge for å lande riktig. Jo tydeligere du kan besvare disse spørsmålene, jo lettere vil det være å starte søket etter en stilling som svarer til dine ønsker, kriterier og mål. Kompetansekartlegging er et nøkkelord her, og det kan være en svært god idé å sparre med noen du stoler på, men som ikke står deg for nært. Det å få andres observasjon av dine sterke sider kan gi deg noen aha-opplevelser du kanskje ikke var klar over, og som du kan bruke for alt det er verdt i videre jobbsøking.

Rett blikket framover!

Hvis du har som utgangspunkt at du først og fremst skal søke deg til en ny jobb, og ikke vekk fra den du allerede har, øker du sjansen for å lande en jobb du vil trives med (les setningen én gang til, det er stor forskjell på de to). Ofte er det frustrasjon over nåværende stilling som utløser en motivasjon til å søke seg videre. Kjedelige arbeidsoppgaver, følelsen av at man går i sirkel, dårlig ledelse og miljø, og ikke minst manglende utfordringer i jobben, gjør at mange av oss begynner å se seg om etter noe annet. Greit nok at noe er kjipt, men legg ikke for stor vekt på historikk når du søker deg videre. Jobbsøking handler i bunn og grunn om å matche ditt bidrag med arbeidsgivers behov. Unngå å snakke om hvor ille det var på din forrige jobb – det kan faktisk tenkes at din fremtidige arbeidsgiver vil lure på om du var en del av problemet!
Det er langt mer inspirerende for din nye arbeidsgiver å høre mer om hvorfor du ønsker å bidra med noe hos dem, hvorfor du synes arbeidsoppgavene som ligger og venter er spennende for deg, og hvilke ideer du har for å videreutvikle produktet – eller tjenesten de leverer.

Kommuniser strategisk!

John F. Kennedys berømte sitat «Ask not what your country can do for you – ask what you can do for your country», fungerer godt som en strategi for hvordan man kan tilnærme seg en ny arbeidsgiver. Vis først hva du kan gjøre for arbeidsgiver – prat så om hvilke betingelser som er riktig for deg. Vis hvilken ressurs du kan være for bedriften, med tanke på tjenester, produkter, kollegialt samarbeid m.m., slik at arbeidsgiver blir interessert i deg. Når så betingelser kommer på banen, vil du være tjent med at arbeidsgiver virkelig har forstått hva ditt bidrag er. Jobbsøking handler om å gi noe og få noe, og jo tydeligere ditt bidrag synliggjøres, jo lettere vil det være å diskutere arbeidsgivers bidrag til deg.

Lykke til!

Gjesteblogger: Gisle Hellsten

Leder, Karrieresenteret ved UiO

BIO: Opprinnelig skigutt, utdannet statsviter ved Universitetet i Oslo. Har også en Master of Arts fra Australia. 2 år i kommunikasjonsbransjen, Karrieresenteret ved UiO siden 2003. Sitter i Aftenpostens jobbekspertpanel som besvarer spørsmål hver søndag.

Brennende engasjement for studenter og deres overgang til arbeidslivet. Ønskescenario er at enda flere arbeidsgivere tilbyr relevante jobber til studenter, mens de ennå er studenter.

Linkedin: http://no.linkedin.com/pub/gisle-hellsten/1/533/184

Foto: Brian Olguin

 

Temaer:


Få gratis påfyll på e-post

Bli med flere hundre karrierejegere og nettverksbyggere. Våre hodejegere og jobbeksperter deler alt de vet i nyhetsbrevet. Ikke gå glipp av verdifulle råd:

Maksimalt to meldinger i måneden. Meld deg av når som helst. Vi gir ikke adressen din til andre.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

entry_divider