Ødelegger sosiale medier for jobbmuligheter?

Tidligere denne høsten sto sosiale medier og rekruttering nok en gang på agendaen. Denne gangen handlet diskusjonen om hvorvidt sosiale medier kunne føre til at du blir diskriminert i en jobbsøkeprosess. Undertonen var tydelig: Du bør passe deg for hva du publiserer på nettet.

Det virker bakstreversk å se hodejegere, ledere og andre bite negler straks noen nevner Facebook. Tror de virkelig at jobbsøkere ødelegger karrieremulighetene sine på grunn av sosiale medier?

Alle har svin på skogen. De som har ledende stillinger i samfunnet i dag har vært unge en gang, de har festet og gjort dumme ting. Vi burde ikke behandle dagens unge annerledes selv om privatlivet deres har sluttet å være privat.

Skal ikke være fellende

Sosiale medier stiller først og fremst krav til oss som jobber med rekruttering. Vi må vurdere relevansen av det vi ser. Noen festbilder, et tullete blogginnlegg eller en sleivete kommentar skal ikke felle en ellers kvalifisert person.

De nye kanalene gir kandidatene mulighet til å skille seg positivt ut i søknadsbunken. Jeg får et rikt innblikk i tidligere jobber de har hatt, prosjekter de har bidratt til, og ikke minst hva tidligere kollegaer sier om dem.

I år er det ti år siden Mark Zuckerberg skrudde sammen den første versjonen av Facebook. Er det ikke på tide å legge frykten til side? Det du har publisert i sosiale medier skal være både relevant og temmelig graverende før du mister sjansen til å komme på intervju.

Slik gjør du sosiale medier til et gode i jobbjakten

La oss heller snakke om hvordan du kan bruke de nye mediene til å gjøre et positivt inntrykk på en som jobber med rekruttering. Her har du tre råd som vil hjelpe deg på vei.

1 – Lag en god og oppdatert profil på LinkedIn

LinkedIn er definitivt det største og viktigste profesjonelle nettverket. Mer enn én million nordmenn er registrert med en profil, og det bør du også være.

Det holder ikke å bare fylle inn hva du heter og hvor du jobber akkurat nå. Vis hele karrierehistorikken din, og sørg for at profilen gjenspeiler hvem du er. Her finner du mer om hvordan du kan lage en god LinkedIn-profil.

2 – Del arbeidsprøver og prosjekter

De fleste sosiale medier gir gode muligheter til å dele arbeidsprøver og referanser. Her kan du for eksempel legge ut skoleoppgaver, medieklipp, tekster, produktvideoer, presentasjoner og lignende.

Det finnes også mange nisjenettsteder for arbeidsprøver og porteføljer hvis du jobber med for eksempel webutvikling, grafisk design eller foto. Disse gir gode muligheter til å vise frem hva du kan.

Hvis du vil gjøre en innsats for å vise frem kompetansen din, kan du starte en blogg hvor du skriver om faglige nyheter og problemstillinger. Det er tidkrevende å gjøre et slikt prosjekt til en suksess, men det kan åpne mange dører.

3 – Engasjer deg i diskusjoner om faget ditt

Det foregår hyppige fagdiskusjoner fra de fleste bransjer på Twitter, fagblogger, og LinkedIn. Her bør du engasjere deg regelmessig.

Du trenger ikke være uenig eller skrive lange avhandlinger for å delta. Bare det å bidra med korte kommentarer og relevante lenker kan tilføre stor verdi. Dette engasjementet vil senere bli synlig når en hodejeger søker etter mer informasjon om deg.


Jeg anbefaler deg å undersøke hvilke muligheter som finnes på sosiale medier innen din bransje eller fagfelt. Et godt digitalt fotavtrykk vil hjelpe deg med å lande drømmejobben.

Temaer:


Få gratis påfyll på e-post

Bli med flere hundre karrierejegere og nettverksbyggere. Våre hodejegere og jobbeksperter deler alt de vet i nyhetsbrevet. Ikke gå glipp av verdifulle råd:

Maksimalt to meldinger i måneden. Meld deg av når som helst. Vi gir ikke adressen din til andre.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

entry_divider