Lønnsvinnerne går i rosa

Hvilken farge har du på skjorten din?  Menn i rosa tjener vanligvis rundt 10.000 kroner mer i året enn dem som bruker skjorter i andre farger, ifølge en amerikansk studie.

Norge er på den profesjonelle klesfronten et mer traust og mindre formelt land enn både USA og Storbritannia. Da jeg selv jobbet i London for noen år siden var dress, skjorte og slips the only game in town. Tuben inn til byen var hver morgen full av kvinner og menn i drakt eller dress, og du kunne bare våge å møte på kontoret i jeans. Tilbake i Oslo er bildet motsatt, de fleste går ganske avslappet kledd på jobb og de færreste arbeidsplasser krever at man kler seg «formelt».

I en verden av jeans og chinos kan heldigvis en pen skjorte bidra til å løfte et antrekk fra det fritidspregede til en avslappet, men pen stil. Om man er i tvil er lyseblått et trygt valg. Alltid. Det er elegant og profesjonelt uten å bli så formelt som hvitt, og passer like bra til jeans som til dress. Hvitt er mest formelt og ingenting er på egenhånd så enkelt og stilfullt som en kritthvit skjorte. Samtidig er hvitt fullstendig nøytralt og gir ikke bæreren noe ekstra. Det er her rosa kommer inn.

Menn som bruker rosa skjorter har høyere utdannelse, reiser mer kollektivt og tjener i snitt 10.000 kroner mer i året enn sine brødre i hvitt og blått, ifølge undersøkelsen, og en av fire i rosa sa at de følte seg mer attraktiv når de gikk med skjorter i denne fargen. Her ligger trolig nøkkelen til å forstå lønnsforskjellen.

Gjennom forrige århundre klarte moteindustrien i stor grad, og til min store fortvilelse, å definere rosa som en jentefarge. Bærer du rosa blir du sett på som feminin. Hemmeligheten er å snu denne forståelsen. Å gå i rosa demonstrerer for all verden at du er trygg og stødig nok til å kunne leke med kleskonvensjoner. Ved å kle deg i rosa signaliserer du selvsikkerhet, individualisme, vilje til å stikke deg ut og at du er ikke redd for oppmerksomhet.

Heller enn å bli sett på som en jentefarge, bør rosa derfor regnes som fargen for menn med stor M. Når du kjøper en rosa skjorte i butikken bør den komme med et bilde av Erling Kagge og påskriften: You need to be at least this much of a man to wear pink.

Som en ekstra bonus, og spesielt om sommeren, vil rosa få deg til å se sunn og frisk ut. Dette gjelder selvsagt ikke den uken du selv er rosa før den sommergyldne hudfargen er på plass.

Så oppfordringen bør være klar, vis at du er mann og trygg på deg selv – finn frem de rosa skjortene.

Øystein Holm-Haagensen

Navn: Øystein Holm-Haagensen
Tittel: Politisk rådgiver / kommunikasjonsrådgiver i ANSA

Bio: Jeg er tidligere kommunikasjonsrådgiver i Adecco. Nå jobber jeg som politisk rådgiver i ANSA – Foreningen for norske utenlandstudenter. Jeg er spesielt opptatt av språk og kommunikasjon, og at arbeidstakere skal verdsette internasjonal erfaring.

Kontakt: LinkedIn, Twitter

Temaer:


Få gratis påfyll på e-post

Bli med flere hundre karrierejegere og nettverksbyggere. Våre hodejegere og jobbeksperter deler alt de vet i nyhetsbrevet. Ikke gå glipp av verdifulle råd:

Maksimalt to meldinger i måneden. Meld deg av når som helst. Vi gir ikke adressen din til andre.

2 Kommentarer

  1. 4 år siden

    Av mye piss som jeg leser på «karrieresider» er nok dette noe av det verste jeg har kommet over. Dersom man velger å ta en ansettelsesprosess seriøst, bør man se etter noen som skiller seg ut – det vil si originaler som er seg selv i stedet for de som slikker seg opp til å bli dårlige kopier, sånne som dilter etter et tvangsforet motebilde av frykt for å ikke passe inn i en form som de i utgangspunktet burde holde seg unna.

    Mvh
    Morten Besshø // Karriereverkstedet

  2. Hei Morten,

    Du har selvfølgelig helt rett, i en ansettelsesprosess ser man etter den ene som skiller seg ut og som har det lille ekstra. Det er akkurat denne egenskapen jeg på en humoristisk måte forsøker å oppfordre til i dette innlegget, at man tør å velge noe annet enn det trygge blå eller hvit og skille seg ut i klesveien, samtidig som man holder seg innenfor rammene av den aksepterte kleskoden i en bedrift. Og som jeg skriver viser man ved å velge rosa nettopp at man ikke dilter etter det du så treffende karakteriserer som et «tvangsforet motebilde», men at man tør å stikke seg ut i mengden.

    Med vennlig hilsen
    Øystein Holm-Haagensen, Adecco

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

entry_divider