LinkedIn: Lag en selgende profil

LinkedIn vokser veldig i Norge og blir bare mer og mer viktig. Jeg kan gi deg mange grunner til hvorfor du bør være på LinkedIn – ja, jeg sliter med å se noen grunner i det hele tatt for hvorfor du ikke skulle være der. Er du ikke overbevist, anbefaler jeg at du leser dette.

Jeg har tidligere skrevet en artikkel om hvordan du lager en god profil på LinkedIn. Denne er like relevant i dag, derfor har jeg gitt den et ansiktsløft siden LinkedIn stadig publiseres i ny drakt.

Her har du en oppskrift:

Språk

Jeg får alltid spørsmål om hvilket språk man bør bruke, engelsk eller norsk? Mitt svar til det er å velge det språket du er komfortabel med. I tillegg, dersom du ønsker en internasjonal karriere eller jobb i et selskap utenlands bør du vurdere å ha en profil på engelsk. Det kan også være greit å tenke på hvilken bransje du representerer og om det er vanlig med engelsk som arbeidsspråk. Tenk da spesielt på hvilke ord som blir brukt i typiske jobbannonser. Er det norsk eller engelsk? Du kan også velge flere språk dersom du ser behov for det.

Bilde

Bud nr. 1 er å ha et profesjonelt og bra bilde. Dette må på plass før du begynner å bruke profilen din aktivt. En gylden regel er at du skal være gjenkjennbar på gata basert på bildet du har på profilen din. Ikke bruk et gammelt bilde eller et bilde der du er utydelig eller langt unna. Du skal vite at du snakker med riktig person.

Headline / overskriften

Dette er et felt rekrutterere ofte søker på, så denne er veldig viktig. Skriv en kort og presis setning. Du kan gjerne  si noe om hvilke spesielle fagområder du jobber med, hva slags resultater du har oppnådd i jobben din, eller hva andre sier om deg. Overskriften kan være opptil 160 tegn. Tenk på dette som en salgssetning som skal få leseren til å ville se videre på profilen din.

Bildet og overskriften er ditt visittkort og derfor avgjørende for å danne et godt førsteinntrykk.

Summary

Dette er ingressen til din LinkedIn profil og skal derfor oppsummere din kompetanse og erfaring kort og presist. Oppsummeringen er veldig viktig så bruk tid på denne.  Her bør du fortelle hva du kan, hvorfor din drømmearbeidsgiver skal ta kontakt med deg – eller hvorfor en kunde skal bruke akkurat deg. Vi snakker ofte om nøkkelkompetanse når man skriver CV, bruk disse her også. Vis gjerne konkrete eksempler på resultater du har oppnådd. Dersom du her får vist hvorfor du står opp om morgenen er det supert. Hva er det som driver deg i jobben din?

Det er lurt å bruke ord for din kompetanse som du tror en rekrutterer vil søke etter. Jo flere som får opp din profil på søkene sine, jo flere vil gå inn og se på profilen din. Husk bare at det må være reell kompetanse, ikke overselg!

 

Skills & Expertise

Her bør du liste opp nøkkelord som viser din kompetanse og hva du kan. Hva er du ekspert på/ hva kan du?  Jo mer presis du er her, jo flere treff vil du få når rekrutterer søker etter kompetanse. Når du begynner å skrive noe her så vil du se at LinkedIn kommer opp med forslag. Bruk litt tid på å fylle denne ut og konsentrer deg om kjernekompetansen. En skikkelig hyggelig bonus er at andre i ditt nettverk kan anbefale deg og bekrefte at du virkelig kan det du har oppgitt. Da blir det enda mer troverdig. I tillegg kan de legge til elementer som de mener du kan, men som du selv ikke har lagt til. Disse må du godkjenne før de vises på profilen din.

Har du flere skills & expertise vil du etterhvert få anbefalinger fra andre: Skills and expertise

Experience

Nevn alt av relevant arbeidserfaring. En rekrutterer ønsker å se din historie og utvikling. Jeg anbefaler deg å skrive noen ord om hva du faktisk gjorde i jobben, og hvilke resultater du oppnådde. En tittel sier veldig lite. Tenk også her på eå bruke ord som er relevante for søk. Jo flere ganger du bruker et ord jo sterkere søkeresultat får du.

Education

Inkluder det du har tatt av utdannelse, og fyll inn så mye som mulig av det LinkedIn ber om. Dersom du var aktiv i studentverv under studietiden, fortell om dette her.

Recomendations

Det er en fordel å ha anbefalinger på profilen. Dette kan være alt fra en god kunde, kollegaer eller en leverandør. Det er viktig at anbefalinger ikke blir svada, som «hun er søt og grei». Jo mer konkret anbefalingene er på hvordan du er som person i et team, og/eller hvordan du har utført en jobb, jo mer troverdig er den. Du kan velge å ikke vise en anbefaling på profilen din, eller sende den tilbake til avsender med kommentarer på hva du ønsker at de skal endre.

Contact preferences

Her bestemmer du hva slags muligheter du ønsker å bli kontaktet for. Jeg anbefaler å være mest mulig fleksibel her og huke av på alt. Selv om du ikke søker ny jobb i dag, vet du aldri om det plutselig dukker opp et tilbud du ikke kan si nei til …

Public profile

Det er veldig lurt å velge en offentlig profil som er synlig for alle. Det vil forbedre et google-søk på ditt navn og alle kan gå inn og se din profil. Du kan huke av de områdene du ønsker skal være synlig for alle, men jeg anbefaler at alt er synlig – hva har du å skjule på en profesjonell profil? I tillegg bør du endre «your public profile URL». Velg ditt fornavn og etternavn, det vil også forbedre google-søket ditt. Jeg har valgt følgende URL til min profil: www.linkedin.com/in/siljevalseth.

Public profile settingsPublic profile URL

Profile Strength

På LinkedIn har du et flott bevis på om du har en god nok profil. Til høyre ser du hvor langt du har kommet i å bygge profilen din. Målet må selvfølgelig være å bli betraktet som «All Star».

Profile strength

I tillegg til disse elementene kan du legge til frivillig arbeid, priser du har vunnet, kurs, prosjekter, arbeidsprøver, presentasjoner etc. Alt dette vil bidra til at din profil blir enda bedre og selgende. Få frem alt som skiller deg ut fra mengden.

Følger du rådene mine vil du få en profil som er mer enn god nok. Begynn din profesjonelle nettverksbygging i dag!

 

Temaer:


Få gratis påfyll på e-post

Bli med flere hundre karrierejegere og nettverksbyggere. Våre hodejegere og jobbeksperter deler alt de vet i nyhetsbrevet. Ikke gå glipp av verdifulle råd:

Maksimalt to meldinger i måneden. Meld deg av når som helst. Vi gir ikke adressen din til andre.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

entry_divider