Anne-Stine Talseth

Direktør Marked & Kommunikasjon

Siste blogginnlegg av Anne-Stine

divider

Jobbvettreglene

Hvis du skal jobbe i påsken, er du kanskje litt lei av å lese påskekrimtips og artikler om snøforhold. Men du trenger slettes ikke være på påskefjellet for å ha nytte av fjellvettreglene. Her er min versjon: Jobbvettregler, for jenter og gutter som vil opp og fram.

Legg ikke ut på langtur uten trening

Forberedelser og research er viktig i arbeidslivet. Det handler naturligvis om å planlegge større prosjekter eller å definere fokusområder og målgrupper for tiltak. Dette bør også vektlegges i hverdagen. Vis folk at du har respekt for tiden deres ved å forberede deg før du skal i møter eller kontakter dem. Da virker du proff og gir et godt inntrykk. Grundige forberedelser er også en god metode å bruke hvis du skal i et utfordrende møte eller annen situasjon du gruer deg til. Dersom du vet at du er godt forberedt vil du føle deg tryggere, og selv om du er nervøs blir det vanskeligere å vippe deg av pinnen.

Meld fra hvor du går

Det er spennende (og et kompliment) å få ansvar og frihet. Men selv om det er flott å være selvdreven, er det allikevel viktig å holde lederen din og/eller teamet ditt orientert. Pass på at du ikke jobber lenge med for eksempel et prosjekt, uten at noen andre noen gang ser det. Det er mye hyggeligere å få en konstruktiv melding om hvorfor du bør vurdere en annen retning når du er i planleggingsstadiet, enn at mye arbeid blir bortkastet fordi du er blitt fartsblind, eller kanskje ikke har løst en oppgave slik sjefen din forventet. Og glem ikke at din leder også skal være en støtte for deg. Det betyr ikke at du skal spørre om hver minste lille ting, men du bør vite hvor dine beslutningsrammer går, og hvilken frihet du har. Føler du deg i grenseland, ta en avsjekk før du går videre.

Vis respekt for vær og værmelding

Uansett hvor du jobber er det eksterne forutsetninger som kan påvirke arbeidsplassen din. Det kan være økonomisk klima, politiske endringer eller andre rammevilkår. Har dere store konkurrenter, viktige kunder eller samarbeidspartnere: Hvordan ligger de an, og hvordan kan dette påvirke dere? Har du lyst til å få frem at du vil noe på arbeidsplassen din, så vis at du har forståelse for disse rammevilkårene. Du trenger ikke bli ekspert på for eksempel internasjonal økonomi, men følg med og hold deg informert om større begivenheter.

Og videre, hvis ytre rammevilkår er «værmelding» er indre forhold «været». Du bør vite hvilke mål arbeidsplassen din har, og hvordan dere ligger an i forhold til de målene. Det kan være økonomiske mål, kvalitetsmål, brukertilfredshet eller andre KPI-er (Key Performance Indicators, eller nøkkeltall på godt norsk). Det er lurt for din egen del, men det er også viktig for jobben din. Alle arbeidstakere bør ha et (godt) forhold til målene der de jobber.

Vær rustet mot uvær og kulde. Ta alltid med ryggsekk og det utstyret fjellet krever

Du kommer til å ha dårlige dager på jobb, og det vil komme perioder du antagelig vil oppleve som frustrerende og lite givende. Det kan være at utviklingen ikke blir som forventet. Plutselig skjer det noe som fører til at et morsomt prosjekt blir avlyst, eller du får en ny leder eller kollega som gjør livet surt for deg. Å takle sånne forhold er dessverre en del av livet. Du kan klage alt du vil over den teite jobben din og sjefen også for den saks skyld, men gjør det utenfor kontoret. Bruk krefter på det du kan påvirke. Ofte vil situasjoner bli bedre over tid. Gjør det ikke det bør du kanskje vurdere om det er best å se seg om etter noe annet. (Guri Larsen har blogget om hvordan du skal vite når tiden er inne for å bytte jobb)

Lytt til erfarne fjellfolk

Lær av andres erfaringer. Særlig hvis du er ny på en arbeidsplass eller i en ny rolle. Vær ydmyk på at man lærer mye av å ha noen år på baken et sted. Du trenger ikke finne opp kruttet, og selv om det kan føles som nederlag å be om hjelp, er det ikke det. Men husk: Hvis du ber om hjelp til noe som du senere skal presentere videre bør du gi kreditt til alle som har bidratt. Ingen liker å bruke tid på å hjelpe en annen, for så å oppleve at denne tar all æren i etterkant. Ikke minst vil det bli mindre fristende å hjelpe deg neste gang du spør.

Bruk kart og kompass

Strategier er viktige, og hvis du følger regelen over om vær og værmelding kjenner du naturligvis din arbeidsplass’ mål og planer. Men hva er dine strategier for deg selv i din karriere? Ambisjoner og drømmer er vel og bra, men ta deg tid til å konkretisere disse gjennom planer for egen utvikling og hva du ønsker å oppnå. Dette kan være store ting som en forfremmelse eller totalt ny retning, eller mindre ting som ønske om excelkurs eller å lage bedre system for mailene dine. Å definere hva som skal til for at du når disse målene, og hvem som kan hjelpe deg på veien, er ofte en god start. Så bør du med jevne mellomrom ta en status med deg selv: Hvordan ligger du an mot disse målene? Er du lenger unna enn da du først startet? Langsiktighet kan bli glemt i travle hverdager, men det er sunt å av og til løftet blikket litt så du ikke går deg bort.

Gå ikke alene

Er du over middels ambisiøs kan det av og til være fristende å bevise hva du kan ved å levere resultater alene, til heder og ære. Men i de fleste jobber må du før eller senere jobbe i team, for kortere eller lengre perioder, og det har du godt av. Selv primadonnaer kan ikke alltid stå alene på scenen. Andre perspektiver vil løfte dine ideer, og det å kunne fungere i grupper er en viktig egenskap. De fleste som har jobbet noen år har en gang opplevd teamarbeid fra helvete, der alt er frustrasjoner og ingenting faktisk blir gjort, men du lærer noe av det også. Og når teamarbeid går bra, pleier resultatet å bli tilsvarende.

Hvis du kan velge hvem du jobber med, er det lurt å variere hvem du inviterer med, så det ikke blir de samme kombinasjonene hver gang. Folk som jobber mye sammen kan bli som gamle ektepar, og av og til kan det være sunt med et sidesprang for å holde det dynamisk. (Merk: Selv om jeg bruker ekteskapsanalogi, vil jeg understreke at dette rådet ikke er kvalitetssikret for overføring til private forhold.)

Vend i tide. Det er ingen skam å snu

Det er kjempeskummelt å oppdage at du har gjort en feil, eller lurer på om du har gjort noe feil i arbeidet ditt. Men det kommer til å skje alle minst én gang, også deg. Så lenge du ikke har utvist grov uaktsomhet eller bevisst ikke brydd deg om regler eller rutiner, vil ikke det å gjøre feilen i seg selv nødvendigvis reflektere veldig negativt på deg. Hvordan du håndterer feilen viser ofte mer. Å ta en ”struts” med hodet i sanden og håpe at ingen oppdager hva som har skjedd, er skikkelig dumt. Kan du rette opp selv, gjør det så snart du kan. Kan du ikke, si fra. Når feilen allikevel har skjedd, vil det alltid telle til din fordel at du tar ansvar, og gjør det du kan for å rydde opp og å unngå at noe lignende skjer en gang til.

Spar på kreftene …

Når du vil imponere er det lett å si ja til alt du blir spurt om, eller ta på deg for mye. Pass på at du får tid til kjerneoppgavene dine før du tar fatt på andre ting, og at du har kapasitet til å gjøre det du skal skikkelig. Men det at jeg anbefaler deg å være selektiv på hva du sier ja til, er ikke det samme som at jeg synes du skal bli en av dem som bare tar på seg oppgaver når det er noe synlig eller høyprofilert, og dumper alt som er mer rutinebasert på de rundt deg. Forskjellen på arbeidshester og showhester vises fort, og ledere har en tendens til å like den første kategorien. Ikke vær den fyren eller dama som bare er hyggelig mot de hun/han tror kan gjøre noe for dem. Alle kjenner minst en, og det er sjelden de som lykkes på lang sikt. ”Ikke undervurder betydningen av hva dine sideordnede synes om deg”, burde egentlig være en egen jobbvettregel. Men jeg innser at den har begrenset verdi på fjellet.

… og grav deg ned i snøen om nødvendig

Det er veldig lurt å grave seg ned i snøen av og til, men det er ikke lurt å grave seg ned på kontoret. Gjør det du skal, men når det er stille perioder må du også passe på å benytte sjansen til å komme deg hjem eller ut i påskesolen. Man trenger tross alt ikke verken ferie eller fjell for å kunne kose seg med krim og marsipan.

God påske, alle sammen!



Få gratis påfyll på e-post

Bli med flere hundre karrierejegere og nettverksbyggere. Våre hodejegere og jobbeksperter deler alt de vet i nyhetsbrevet. Ikke gå glipp av verdifulle råd:

Maksimalt to meldinger i måneden. Meld deg av når som helst. Vi gir ikke adressen din til andre.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

entry_divider