Hvordan lage en god profil på LinkedIn

LinkedIn-skolen del 2

Det er ingen tvil om at LinkedIn byr på store muligheter. Kanskje du ønsker å skaffe deg mer fagkunnskap, få nye kunder – eller søker du kanskje ny jobb? I dette innlegget gir jeg deg tipsene  for å bygge en personlig profil som fungerer.

Fikk du ikke med deg første del av LinkedIn-skolen? Her kan du lese 4 gode grunner til å være på LinkedIn.

Forberedelser

1. Søk opp CV-en din og oppdater den på det du har gjort siden sist.
2. Jeg vil anbefale deg å bruke bilde på profilen din. Tenk gjennom hva slags inntrykk du ønsker at folk skal få av deg, og finn frem et bilde som representerer dette. Husk at LinkedIn er et profesjonelt nettverk og ikke Facebook.
3. Vær bevisst på hvilke språk du velger. Dersom du ønsker en internasjonal jobb eller jobber med internasjonale kunder, så velg engelsk. Dersom du ønsker en norsk profil kan det være lurt å ha nøkkelkompetansen både på norsk og engelsk for å være søkbar på begge språk.

Nå er du klar til å registrere profilen din på www.linkedin.com.

Jeg har under kommentert de viktigste momentene jeg mener du bør inkludere i en god LinkedIn-profil. Overskriftene er på engelsk siden LinkedIn ikke støtter norsk, og det er disse uttrykkene du finner igjen når du lager profilen din.

Headline

Dette er et felt som en rekrutterer ofte søker på, så denne er veldig viktig. Skriv en kort og presis setning, eller bruk tittelen din dersom den er forklarende. Tenk på dette som en salgssetning som skal få leseren til å ville se videre på profilen din.

Summary

Her bør du fortelle kort og presist hva du kan, hvorfor din drømmearbeidsgiver skal ta kontakt med deg – eller hvorfor en kunde skal bruke akkurat deg. Vis også konkrete eksempler på resultater du har oppnådd, og gjerne punktvis. Det er lurt å bruke ord for din kompetanse som du tror en rekrutterer vil søke etter. Jo flere som får opp din profil på søkene sine, jo flere tilbud vil du få. Husk bare at det må være reell kompetanse, ikke overselg!

Specialties

Her bør du liste opp nøkkelord som viser din kompetanse på en god måte. Hva er det du er ekspert på? Eks. javaprogrammering, prosjektledelse, exceldatabaser, kursholder i presentasjonsteknikk etc. Jo mer presis du er her, jo flere treff vil du få når rekrutterer søker etter kompetanse.

Experience

Nevn alt av relevant arbeidserfaring. En rekrutterer ønsker å se din historie og utvikling.  Jeg anbefaler deg å skrive noen ord om hva du faktisk gjorde i jobben, og hvilke resultater du oppnådde. En tittel sier veldig lite. Tenk også her på en tekst som kan gi gode søk.

Education

Inkluder det du har tatt av utdannelse, og fyll inn så mye som mulig av det LinkedIn ber om. Dersom du var aktiv i studentverv under studietiden, fortell om dette her.

Recomendations

Det er en stor fordel å ha anbefalinger på profilen. Dette kan være alt fra en god kunde, kollegaer eller en leverandør. Det er viktig at anbefalinger ikke bare blir svada, som ”hun er søt og snill”. Jo mer konkret anbefalingene er på hvordan du er som person i et team, og/eller hvordan du har utført en jobb, jo mer troverdig er den. Du kan velge å ikke vise en anbefaling på profilen din, eller sende den tilbake til avsender med kommentarer på hva du ønsker at de skal endre.

Contact preferences

Her bestemmer du hva slags muligheter du ønsker å bli kontaktet for. Jeg anbefaler å være mest mulig fleksibel her og huke av flest mulige punkter. Selv om du ikke søker ny jobb i dag, vet du aldri om det plutselig dukker opp et tilbud du ikke kan si nei til …

Public profile

Det er veldig lurt å velge en offentlig profil som er synlig for alle. Det vil forbedre et google-søk på ditt navn. Du kan huke av de områdene du ønsker skal være synlig for alle, men jeg anbefaler at alt er synlig – hva har du å skjule på en profesjonell profil? I tillegg bør du endre ”your public profile URL”. Velg ditt fornavn og etternavn, det vil også forbedre google-søket ditt. Jeg har valgt følgende URL til min profil: www.linkedin.com/in/siljevalseth.

100 % ”profile completeness”

På LinkedIn har du et flott bevis på om du har en god nok profil. Til høyre ser du hvor langt du har kommet i å bygge profilen din. Målet må selvfølgelig være ”100 % profile completeness”.

Følger du rådene mine vil du få en profil som er mer enn god nok. Begynn din profesjonelle nettverksbygging i dag!

I det neste innlegget i LinkedIn-skolen vil jeg gi deg råd om hvordan du kan bygge et godt nettverk.

Temaer:


Få gratis påfyll på e-post

Bli med flere hundre karrierejegere og nettverksbyggere. Våre hodejegere og jobbeksperter deler alt de vet i nyhetsbrevet. Ikke gå glipp av verdifulle råd:

Maksimalt to meldinger i måneden. Meld deg av når som helst. Vi gir ikke adressen din til andre.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

entry_divider