Hvordan bygge nettverk på LinkedIn?

LinkedIn skolen del 3

Jeg har tidligere tatt for meg hvorfor du bør være på LinkedIn, og hvordan man lager en god personlig profil. Nå er det på tide å bygge et godt nettverk.

Hvorfor bør jeg jobbe med nettverk på LinkedIn?

Det kan være flere gode grunner til å jobbe med dette, og jeg ønsker å trekke frem to av dem.

Du ønsker kanskje å skifte jobb
Et godt nettverk på LinkedIn kan være døråpneren din dersom du ønsker å skifte jobb. Over 70 % av jobbene blir aldri lyst ut. Våg derfor å bruke nettverket ditt når du vil bytte jobb. Denne oppfordringen gjelder spesielt til oss jenter, vi kan bli mye bedre på å tørre å bruke nettverk.

Du kan bruke det til strategisk arbeid i jobben din
Du har en jobb hvor salg og nettverksbygging er viktig, eller du tar kanskje på deg oppdrag ved siden av jobb. Et nettverk på LinkedIn kan hjelpe deg med å komme i kontakt med riktige mennesker – både potensielle kunder, samarbeidspartnere eller oppdragsgivere. Dette er en mulighet du ikke vil gå glipp av.

Hvordan skal man gå frem for å få et godt nettverk?

Det er faktisk ganske enkelt å få et stort og fungerende nettverk på LinkedIn. På Facebook har du dine nære venner og bekjente – typisk de man sier «hei» til på gata, og som man deler mer privat informasjon med. På LinkedIn derimot må man tenke strategisk nettverksbygging.

Så hvem skal du invitere inn i ditt nettverk?

1. De du sier «hei» til på gata

Inviter inn de du faktisk kjenner og som du også ønsker å ha med i et profesjonelt nettverk. Noen av vennene dine jobber kanskje i spennende bedrifter, eller har stillinger som er relatert til jobben din. Dersom de ikke er på LinkedIn allerede kan du sende en invitasjon til LinkedIn. Her tenker jeg på venner, tidligere studievenner, kolleger og kjente fra frivillige verv.

2. Samarbeidspartnere

Inviter inn samarbeidspartenere du har i nåværende jobb og fra tidligere jobber. Det kan være alt fra kunder til leverandører. Velg de du faktisk ønsker å ha i ditt nettverk, og som du tror kan være nyttig å ha kontakt med. Vær selektiv.

3. Personer fra andre sosiale nettverk

Er du på twitter, aktiv i grupper på LinkedIn eller andre sosiale nettverk? Inviter personer du har snakket mye med eller som du ser er faglig aktive innen ditt felt. Det er lov å invitere inn personer du ønsker å bli bedre kjent med. De aller fleste ønsker å ha deg i nettverket sitt så lenge du gir dem en grunn til dette (ikke send generell invitasjon, skriv noen personlige ord).

4. Seminarer og foredrag

Er du på foredrag og seminarer, bruk tiden på å snakke med interessante nye mennesker. Prøv å utfordre deg selv til å komme deg ut av din «komfortsone» – snakk med fremmede, det er lett å «henge med de du allerede kjenner». Når du møter noen interessante mennesker, så spør om du kan legge dem til på LinkedIn. I ettertid er det lavere terskel for å ta kontakt via LinkedIn kontra å ringe eller sende e-post.

5. Bruk «people you may know»

Her får du anbefalt personer du kanskje kjenner av LinkedIn. Du får opp mye rart, men innimellom er det personer du kjenner, har møtt et par ganger eller som du kanskje ønsker å bli kjent med. Det er ikke enkelt å huske alle du ønsker å legge til i nettverket ditt, da er denne funksjonen nyttig.

På LinkedIn er 500 det gylne tallet. Får man over 500 i nettverket sitt vil det stå 500+ for andre som ser på din profil. Det kan derfor være et godt mål å sette seg, da er man «well connected» og når svært mange. Husk bare at det er bedre med et lite og bra nettverk, enn et stort og dårlig nettverk. Det er derfor veldig viktig at du hele tiden tenker på å bygge et nettverk du har bruk for – kvalitet fremfor kvantitet!

I neste del tar vi for oss personlig merkevarebygging på LinkedIn.

Lykke til:)



Få gratis påfyll på e-post

Bli med flere hundre karrierejegere og nettverksbyggere. Våre hodejegere og jobbeksperter deler alt de vet i nyhetsbrevet. Ikke gå glipp av verdifulle råd:

Maksimalt to meldinger i måneden. Meld deg av når som helst. Vi gir ikke adressen din til andre.

2 Kommentarer

  1. Tore Svartås
    5 år siden

    Hei Silje
    Gode innlegg du skriver, og nyttige for meg i hvert fall. Fortsett med det! Jeg er enig i det meste du legger fram, men denne gangen var det en ting jeg reagerte litt på. Du skriver nederst i innlegget – Kvalitet fremfor kvantitet! Dette tror jeg er viktig når det gjelder LinkedIn, og for min del er jeg veldig selektiv her, i forhold til f.eks. på Facebook.

    Derfor får jeg litt motforestillinger når du nevner 500+ som et mulig mål for et personlig nettverk. Da er vi fort på facebooknivå, i steden for på et nivå som innebærer selektivitet i et nettverk for felles nytte i profesjonell sammenheng. Jeg ville i hvert fall hatt problemer med å opprettholde god kontakt med et tett profesjonelt nettverk med 500 eller flere deltagere.

    Eller er det meg det er noe galt med? Mottar gjerne reaksjoner, fra deg eller andre!

    • 5 år siden

      Hei Tore

      Tusen takk for et reflektert svar. Jeg liker å bli utfordret 🙂

      Jeg har en litt annen oppfatning enn deg på Facebook og LinkedIn. På Facebook er jeg veldig selektiv, der har jeg kun personer jeg kjenner personlig. Jeg ville f.eks. aldri godkjent en venneforespørsel fra en kunde på Facebook. På LinkedIn derimot inkluderer jeg personer jeg har en forretningsforbindelse med, deler et fagfelt med, har hatt spennende diskusjoner med på et seminar, personer fra frivillige verv eller nåværende og tidligere kollegaer. Dette er personer som jeg har en jobbrelatert eller faglig forbindelse med. Dette er en mye større gruppe enn de jeg har på Facebook.

      Jeg har valgt ut noen personer på LinkedIn som jeg ser på som mer strategiske enn andre, de har jeg laget egne lister for på LinkedIn. De kan jeg derfor ha tettere kontakt med og følge opp mer enn resten. I tillegg til dette har jeg et større nettverk med kollegaer, fagfolk, potensiell kunder etc. Dette trenger ikke nødvendigvis være personer jeg har jevnlig kontakt med, men som det kan være nyttig å ha i nettverket ditt for faglig inspirasjon eller at de kan være potensielle samarbeidspartnere. Det trenger således ikke å være et motsetningsforhold mellom å ha 500 i nettverket ditt og å ha kvalitet på nettverket mener jeg.

      Jeg tror at en oppfølging til dette innlegget kan være – ”få kontroll på nettverket ditt” 😀

      Håper jeg nå klarte å svare på spørsmålet ditt?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

entry_divider