Gir du riktig førsteinntrykk når jeg googler deg?

Å tro at din digitale tilstedeværelse, eller mangel på tilstedeværelse, ikke har noe å si er fryktelig naivt. Stort sett alle googler en person for å få vite litt mer om vedkommende. Dette gjelder i en jobbsøkersituasjon, men også ved utleie av leilighet, før en date, før eller etter et salgsmøte etc. Du blir googlet, og det skjer nok oftere enn du tror. Det handler om å ha kontroll på hva som finnes om deg på nett, og hvilket inntrykk man får. Har du kontroll, og gir du riktig førsteinntrykk?

Hva slags inntrykk ønsker du å gi personer som ikke kjenner deg?

Det man finner på nett har mye å si for hva slags inntrykk man gir. Førsteinntrykket gjelder ikke lenger kun første gang man møter noen, men i større grad første gang man googler noen. Du bør reflektere litt over hva slags inntrykk du etterlater deg, spesielt dersom du ønsker å skifte jobb. Mitt tips til deg: Skriv ned de stikkordene du vil at potensielle, nye arbeidsgivere skal få når de googler deg. Disse stikkordene får du bruk for senere.

Google deg selv nå

Fremstår du som profesjonell, partyløve, absolutt ingenting, sosial, bimbo eller dyktig nettverksbygger? Du skal nå få en ny oppgave. Jeg ønsker at du googler deg selv og ser om stikkordene du skrev ned faktisk stemmer overens med de google-treffene du får. Bruk litt tid på å reflektere over om det er et gap mellom den du ønsker å fremstå som og den du faktisk er. Er inntrykket riktig har du gjort en god jobb allerede, er det noe som skurrer bør du gjøre noen tiltak.

Hvordan kan du forbedre google-treffet?

1. Fjern det du ikke ønsker skal vises

Så du noen bilder du synes var upassende, eller kom det opp en gammel blogg som ikke er aktiv lenger? Eller fant du en gammel kommentar hos andre du synes er upassende og angrer på? Slikt kan du få fjernet fra google-søket. Når det gjelder bilder på Facebook kan du fjerne taggen av deg selv, eller kanskje du kan be den som la det ut om å fjerne bildet? Se også på personverninnstillingene dine, kanskje er det noe der som ikke skal vises til alle? En gammel blogg kan du deaktivere, og å fjerne innhold fra andres nettsteder pleier ikke være problematisk dersom du ber vedkommende pent om å slette.  Her ser du retningslinjene til Google på hva de vil fjerne for deg. Ta deg en skikkelig dugnad og bruk litt tid på å rydde bort «søppel», men husk – ikke fjern alt. At du har et liv ved siden av jobb er ikke negativt, jeg snakker kun om det som er upassende og som gir et feil bilde av hvem du er.

2. Sørg for å ha noen gode treff som forteller det du ønsker øverst i søket

Her handler det om å begynne å bygge et personlig merkevarenavn. Prøv å tenke som en markedsfører og selg produktet ditt, deg selv, på en best mulig måte. Husk bare at du aldri skal overselge, det vil bare slå tilbake mot deg i en intervjuprosess. Virkeligheten og det digitale skal alltid korrelere.

En god LinkedIn-profil vil komme høyt på et google-treff og er viktig for å fremstå profesjonelt. Uansett yrke, en god LinkedIn-profil er bra profilering. Dette har jeg blogget om før,  her kan du lese hvorfor akkurat LinkedIn er lurt.

Er du revisor, er kanskje en god profil og aktivitet i relevante grupper på LinkedIn viktig? Er du kreativ, for eksempel grafisk designer, bør du kanskje vurdere en blogg der du får vist frem arbeidet ditt og andre ting som inspirerer deg? Er du flink med ord bør du kanskje vurdere å lage en blogg om fag som interesserer deg? Er du god til å formidle budskap muntlig bør du kanskje vurdere en videoblogg? Det er utrolig mye man kan gjøre for å bygge sitt personlige merkevarenavn i digitale medier. Personlig merkevarebygging vil jeg skrive om i mitt neste blogginnlegg, inntil da vil jeg anbefale et blogginnlegg av Thomas Moen, som deler tips til hvordan bygge din egen personlig merkevare.

Moralen i dette blogginnlegget er rett og slett: Ta kontroll over din digitale tilstedeværelse, la ikke tilfeldighetene råde.

Har du andre tips? Del gjerne med oss i kommentarfeltet.

Temaer:


Få gratis påfyll på e-post

Bli med flere hundre karrierejegere og nettverksbyggere. Våre hodejegere og jobbeksperter deler alt de vet i nyhetsbrevet. Ikke gå glipp av verdifulle råd:

Maksimalt to meldinger i måneden. Meld deg av når som helst. Vi gir ikke adressen din til andre.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

entry_divider