Disse fire feltene må du fikse på LinkedIn

Januar er høytid for jobbskift og karriereklatring. Uansett om du skal bli værende eller flytte på deg, kan det være lurt å ta en nyttårsrengjøring på LinkedIn-profilen din. Derfor har vi samlet noen tips og råd til de viktigste feltene.

Overskrift (Headline)

Overskriften er det viktigste feltet på profilen din. Den vises når profilen din dukker opp i søk på LinkedIn og Gooogle. For mange er overskriften det første møtet med deg i sosiale medier. Derfor bør du legge litt tid i å sørge for at den skiller deg ut fra mengden.

Unngå generelle, lite beskrivende titler som konsulent, økonom eller assistent. Innholdet i slike stillinger varierer mye mellom firmaer, og tittelen sier lite om hva du faktisk er god på.

Overskriften skal fortelle hva det er som skiller deg fra mengden. Du kan for eksempel si noe om hvilke spesielle fagområder du jobber med, hva slags resultater du har oppnådd i jobben din, eller hva andre sier om deg. Overskriften kan være opptil 160 tegn lang, og det er all grunn til å bruke plassen du har til rådighet. Her er en av mine favoritter:

Copywriter who knows how to craft web content that goes viral. Oh, and you’ll never beat me at Scrabble.

Studenter bør for all del inkludere studieretning og eventuelle spesialiseringer eller interesseområder innenfor fagfeltet ditt. Overskriften “Student ved [skole]” sier svært lite.

Oppsummering (Summary)

Oppsummeringen kan være fryktelig vanskelig å skrive. De færreste liker å skrive lange tekster om seg selv. Teksten er like fullt en viktig del av en god LinkedIn-profil, og du bør legge innsats i oppsummeringen.

En god oppsummering forteller litt om bakgrunnen din og hva du jobber med i dag. Jeg vil gjerne få et kjapt inntrykk av hva jeg kan bruke deg til og hvor du kan passe inn.

Enda bedre er det om du kan fortelle meg hvorfor du står opp om morgenen. Hva er det som driver deg i jobben din? Hva synes du er fantastisk spennende å jobbe med eller bidra til?

Hvis du har dokumenterbare resultater fra ulike jobber, er disse fine å vise til i oppsummeringen. Det samme gjelder eventuelle kåringer og utmerkelser du har vunnet eller gjort det godt i.

Profilbilde

Profilbildet på LinkedIn følger omtrent de samme reglene som på CV. Det betyr at det skal gi et profesjonelt inntrykk. Unngå derfor spesielt:

  • Uskarpe eller lavoppløselige bilder
  • Festbilder
  • Gruppebilder
  • Gøyale filtere og overdreven redigering

Med følgende oppskrift får du et fint og ordentlig LinkedIn-bilde:

  • Smil!
  • Slapp av, ikke gjør deg til
  • Kle deg som om det er en vanlig dag på jobb
  • Ha et tett utsnitt, så det er mulig å kjenne deg igjen

Erfaring (Experience)

Skriv litt om hver enkelt stilling du har hatt. Det trenger ikke være en lang avhandling, et lite avsnitt eller to holder i massevis. Teksten bør svare på:

  • Hva hadde du ansvar for?
  • Hvilke spesifikke oppgaver jobbet du med?
  • Hvilke målbare resultater oppnådde du?

Mens en CV ofte skrives punktvis eller i korte setninger, kan du tillate deg å ta med flere detaljer på LinkedIn. Du kan faktisk skrive inntil 2000 tegn om hver stilling, men det er ingen grunn til å skrive så langt. Bruk den plassen du trenger for å få frem det viktigste om stillingen.

Bonus: Vedlegg

LinkedIn lar deg legge inn vedlegg under oppsummeringen din, og under hver enkelt stilling. Dette er en mulighet de færreste benytter seg ordentlig av. Disse vedleggene kan være alt fra dokumenter til bilder, video og lyd. Det gir deg mulighet til å vise frem bakgrunnen din på en langt mer spennende måte enn den tradisjonelle CV-en. Her er noen eksempler på hva du kan vurdere å legge inn.

  • Medieklipp om deg eller arbeidsplassen din
  • Kronikker og kommentarer du har medvirket til
  • Oppgaver, rapporter og lignende fra studier og kurs
  • Bidrag til forskning du har gjort
  • Presentasjoner (også video) du har holdt
  • Arbeidsprøver som kan publiseres
  • Bilder av deg fra fagarrangementer og relevante arenaer
Temaer:


Få gratis påfyll på e-post

Bli med flere hundre karrierejegere og nettverksbyggere. Våre hodejegere og jobbeksperter deler alt de vet i nyhetsbrevet. Ikke gå glipp av verdifulle råd:

Maksimalt to meldinger i måneden. Meld deg av når som helst. Vi gir ikke adressen din til andre.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

entry_divider