Arbeidsmarkedet 2012

Stormskyer på himmelen og full brems på ansettelser, eller ”business as usual”?

Årsskifter er en naturlig tid å se litt framover, og jeg blir ofte bedt om å dele hva vi i Adecco tenker om arbeidsmarkedet i det nye året. I år må jeg innrømme at det er vanskeligere enn vanlig å komme med spådommer.På samme tid i fjor var det stort sett optimisme på alle kanter. Etterdønningene etter finanskrisen hadde gitt seg, og det var et veldig godt og aktivt arbeidsmarked. Nå er det mer avventende, og mye større usikkerhet. Uroen i Europa skaper store ringvirkninger, og hos flere av våre naboer sørover stiger arbeidsledigheten drastisk.

Hva betyr dette for arbeidstakere i Norge?

De aller fleste går et godt år i møte. Norsk økonomi er solid, og med lav rente får mange god kjøpekraft. Det er godt nytt for norske bedrifter, som igjen er godt nytt for arbeidstakerne. Olje- og gassektoren går så det griner, og i internasjonal sammenheng er AS Norge nærmest en eventyrfortelling.

Men dette betyr ikke at vi i Norge er beskyttet fra alt som stormer utenfor stuedøren vår. Vi er et lite land og vil også kjenne ringvirkninger av det som skjer ellers i Europa, noe vi allerede ser eksempler på. De mest konjunkturrammede bransjene, og de som jobber tett opp mot det internasjonale markedet blir berørt. Dette ser vi innen eksportrettet industri, varehandel og reiseliv.

Avventende arbeidsmarked

I tillegg er mange arbeidsgivere også i andre bransjer avventende til situasjonen i Europa, og utsetter investeringer og ansettelser som ikke er helt nødvendige. Noen arbeidstakere sitter også på gjerdet når det gjelder å skifte jobb, noe som også gjør at det blir litt lavere aktivitet og bevegelse i arbeidsmarkedet. Litt færre ledige jobber, rett og slett.

Dette merkes ofte mest av de som er nyutdannede eller på vei inn i arbeidslivet. De aller fleste kan få jobb hvis de vil, men det kan hende man må være litt mer fleksibel i en periode, og kanskje vurdere litt annerledes på kort sikt, for å nå målene sine på lang sikt. Finansbransjen har tøffere tider enn tidligere år, men med økonomistudier i bagasjen er det fortsatt mange åpne dører.

Det er også hard konkurranse om jobbene i media og i kreative yrker; dette er en trend vi har sett i flere år. Det er mange om benet, det har lenge vært populært å jobbe med media eller med kreative fag, og mange har utdannet seg innen dette. Dette kombineres med at mange mediehus sliter med fallende annonseinntekter og opplags- eller seertall. Samtidig har vi et nærmest utømmelig behov for kvalifiserte pedagoger, helsepersonell, ingeniører og andre spesialiserte stillinger. Det tyder på at det er en skjevhet i forholdet mellom studievalg og reelt behov for arbeidskraft i bransjer, men det er en langsiktig problemstilling vi ikke får løst i 2012.

Drømmejobb i 2012?

Hvis du som leser sitter nå og søker på jobber i en av bransjene jeg har trukket fram som eksempel på de det er tøffest å få jobb i, har jeg kanskje gjort deg litt motløs nå. Husk da på at alle bransjer, uten unntak, kommer til å ansette noen i år. Arbeidsmarkedet bremser opp av og til, men det står aldri helt stille.

Så noen mørke skyer og usikkerhet til tross: Hvis du er på leting etter drømmejobben, er det ingen grunn til å avskrive 2012.



Få gratis påfyll på e-post

Bli med flere hundre karrierejegere og nettverksbyggere. Våre hodejegere og jobbeksperter deler alt de vet i nyhetsbrevet. Ikke gå glipp av verdifulle råd:

Maksimalt to meldinger i måneden. Meld deg av når som helst. Vi gir ikke adressen din til andre.

2 Kommentarer

  1. Nicholay Tehrani
    3 år siden

    Interessant lesing!

    Jeg jobber selv som hodejeger innen media/PR/kommunikasjon og kan absolutt bekrefte at det er svært tøft innen tradisjonell redaksjonell journalistikk.

    På den positive siden ser vi at det er et stadig økende behov for gode kommunikatører – innen byråer, offentlig sektor og privat sektor.

    Mange av mine kunder etterspør journalistisk kompetanse og erfaring når vi jakter på kommunikasjonsressurser. Med andre ord: kompetansen er fortsatt etterspurt, men innen andre typer stillinger enn tidligere.

    Lykke til på jobbjakten, alle sammen :)

  2. 3 år siden

    Hei Nicholay,

    Det er sant. Kommunikasjonsbransjen er i vekst, noe som nok kommer til å fortsette. Det forventes i mye større grad at bedrifter skal være tilgjengelige og kommunisere bredt og godt med sine interessenter i alle kanaler. Og det krever mer av kommunikasjonskompetansen. Så det er ingen grunn til å deppe for skriveføre, taleføre, kreative ungdom. (Det er veldig gøy å jobbe på denne siden av bordet også!)

    Ikke minst har arbeidssøkere fått så mange nye måter å profilere seg på de siste årene gjennom sosiale medier, som er så mye morsommere enn å bare flikke på CV’en sin. Og det kommer nok kanskje spesielt denne gruppen til gode, tror jeg. Både fordi de er flinke til å uttrykke seg, samtidig som de som ansetter til de jobbene de ønsker seg nok lettere sjarmeres av aktivitet på nett.

    Og det perspektivet du gir her, er også et godt eksempel på det Anders sier: Det er gode muligheter for jobb for de fleste, men det kan hende det blir på en litt annen måte enn du hadde tenkt.

    Takk for gode innspill!

    Anne-Stine
    kommunikasjonsdirektør Adecco (- som opprinnelig studerte journalistikk)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

entry_divider