Balanse i jobblivet – eller stressa på tid?

I min daglige jobb som støtteperson, coach, rådgiver eller mentor for ledere, er det et tema som forbausende mange ønsker å snakke om. Dette blir omtalt som et ”Balansert jobbliv”.

Hvordan få bedre balanse mellom rollen på jobb og i privatlivet? Tiden du har til deg selv, din familie, dine venner – kort og godt din fritid – og samtidig oppleve at du gjør en god nok jobb.

Hvorfor denne ubalansen?

Ledere sier de tror at deres dårlige balanse mellom jobbtid og fritid har 3 årsaker:

  • lederrollen i seg selv
  • deres evne til å få gjort oppgavene
  • deres evne til å prioritere og sette grenser

Dette er ikke bare et lederproblem, slik mange ledere tror. De fleste medarbeidere jeg treffer er kompetente og ressurssterke. De får virkelig ting gjort og oppgaver løses med høyt tempo.

”Må”-oppgaver” og ”har lyst til”-oppgaver

De færreste er villig til å se i øynene at vi alle har begrensninger. Jeg hører mye om hva de ”må” gjøre og sjeldent om hva de har ”lyst” til å gjøre. Selv virkelig hyggelige begivenheter blir omtalt som noe de ”må”. Hør på disse tre utsagnene:

– Barna har fri og jeg må reise en uke til syden med dem.

– Jeg kan ikke si nei enda en gang, jeg må gå i klubb med venninnene mine.

– Jeg må gjøre noe hyggelig med mannen min snart.

Jeg tror ikke noen er tjent med at vi går rundt og gjør oss til offer, selv om vi MÅ ha det hyggelig. Jeg har god erfaring med å gjennomgå noen enkle spørsmål i sånne situasjoner.

2 x 5 sjekkpunktliste for å ta kontroll over tiden din

1. Finn ut hva som virkelig betyr noe for deg

Dette er et enkelt spørsmål som du kan gjøre veldig ”stort”, men som da bare kompliserer mer. Prøv i stedet følgende øvelse og svar på dette spørsmålet:

  • Hvis jeg skulle fokusere på en eneste ting, hva ville det være?
  • Hvis jeg skulle ta med enda en ting til, hva ville det være?
  • Hvis jeg skulle ta med en tredje ting, hva skulle det være?
  • Hvis jeg skulle ta med en fjerde ting, hva skulle det være?
  • Hvis jeg skulle ta med en femte ting, hva skulle det være?

Hvis du har svart ærlig og oppriktig her, har du nå dine 5 topp prioriteringer i en liste. Det er en god start.

2. Dropp unødvendige gjøremål

Dette betyr kort og brutalt at alt du ikke finner blant dine 5 prioriteringer, skal du seriøst vurdere å droppe.

3. Beskytt din private tid

Husk at alle gjøremål som ikke står på din topp 5-liste, fratar deg tid til det som virkelig betyr noe for deg. Mennesker som gjør de tingene de har lyst til, sier at dette utløser masse energi og kreativitet.

4. Aksepter at det går an å ta imot hjelp – for en bedre balanse i jobblivet

Jeg opplever at mange ikke er bevisst på hvor mange de har rundt seg som kan hjelpe dem med å balansere livet. Fra dem som opplever dette positivt hører jeg eksempler på gode ”byttehandler”:

– Jeg passer dine barn lørdag hvis du passer mine barn neste lørdag.

Et annet godt eksempel i disse treningstider er at den ene partneren trener før middag og den andre etter middag. Enkle grep.

5. Planlegg aktiviteter som gir deg glede og hvile

De fleste av oss er enige om at dette betyr mye, men de færreste av oss legger nok av slike aktiviteter inn i kalenderen. Om du fremdeles mener at dine topp 5-temaer er viktige, gjør noe med det! Start med kalenderen din, den styrer deg i alle andre situasjoner.

Ha en fortsatt fin og balansert dag.

Temaer: Balansert jobblivPersonlig utviklingTidsklemma

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

entry_divider